חשיבותה של בנייה ירוקה בתמ"א 38

  • בית
  • >>
  • חשיבותה של בנייה ירוקה בתמ"א 38

ביצוע פרויקט תמ"א 38 הנה הזדמנות נדירה להפוך את הבניין לירוק, דבר אשר יחסוך לדיירים בהוצאות המים, החשמל וכן, יהיה ידידותי לסביבה. במאמר זה נסקור את השינויים שניתן לעשות בבנייה כדי להביא לאותם יתרונות לדיירים, אשר אם לא יבקשו – לא יקבלו.

נתחיל מהשאלה הנפוצה: מהי בנייה ירוקה?

כדי לענות על שאלה זו, ראשית נפנה ל"תקן הישראלי לבנייה ירוקה" כפי שמופיע באתר של "המועצה הישראלית לבנייה ירוקה". אנו למדים, כי ע"פ תקן זה ישנן קטגוריות שונות לצורך בחינת המדדים המגדירים "מבנה ירוק – מהו?". המדדים הנם בנושאים: מים, אנרגיה, חומרי הבנייה, תחבורה, פסולת וכו'. כאשר בסופו של יום, כל קטגוריה מקבלת ניקוד בפועל, ע"פ עמידה בפרמטרים פנימיים רבים (המהווים מעין יעדים עבור הקבלן). הניקוד הכולל הוא בין 1-5 כוכבים אשר יכולים לזכות את הפרויקט בהגדרה "בניין ירוק".

ראשית יש לציין כי תמ"א 38 כשלעצמה הינה תכנית בעלת ערך סביבתי רב וניתן אף להגדירה כ"תכנית ירוקה". שכן במסגרתה, בונה היזם על בסיס בניין קיים דירות נוספות וממקסם את משאב הקרקע תוך דאגה לכלל המרכיבים המחייבים מטעם הרשויות: חנייה ותחבורה, חיזוק מפני רעידות אדמה וכו'. בנייה על קרקע בתולה מהווה פגיעה קשה בהרבה במשאבי הטבע מאשר על גגו של בניין קיים.

היתרונות בבנייה על גג בניין קיים

  • אין הרס של צמחייה
  • אין סכנה לחסימת מי נגר עיליים
  • אין צורך בפיתוח מקיף של תשתיות (לעיתים נדרש לתגבור)
  • לדיירי הבית החדשים יהיה ממי לבקש חלב
  • בנייה בערים המרכזיות ממעיטה את כמות כלי הרכב
  • חסכון במשאבי בנייה (הרבה פחות בטון, ברזל וכו') – דבר אשר איננו נחסך בתמ"א 38/2.

על כן, יש לראות בתמ"א 38 הזדמנות להוספת תועלת ירוקה לבניין והפיכתו לחסכוני עבורכם. ברם, ע"מ להוסיף אלמנטים של בנייה ירוקה יש צורך בידע מקצועי לצורך בחירת האלמנטים המתאימים לבניין הספציפי והטמעתם בבניין. לשלם כך מומלץ להיעזר בגורם מקצועי שיחסוך לדיירים עלויות נכבדות בהטמעת המערכות והאלמנטים הירוקים בבניין.

 

מרכיבי בנייה ירוקה אשר ניתן לכלול בפרויקט תמ"א 38

 

נורות

ישנן סוגים רבים של נורות חסכוניות. בהשקעה יחסית נמוכה ניתן לרכוש לבניין נורות חסכוניות במקום הנורות הקיימות בכל השטחים המשותפים של הבניין. כמו כן, גם תאורת לד הינה חסכונית בחשמל וגם היא מומלצת לשימוש בעיקר בלובי הבניין.

בידוד טרמי

ניתן לעשות שימוש בבידוד מסוג זה בקירות המבנה ובגג. הבידוד שומר על טמפ' הדירה כפי שהיא וממעיט את ההשפעה של האקלים. גם לעניין חלונות ניתן להשתמש בזכוכית כפולה אשר מבודדת הן מהבחינה הטרמית והן מהבחינה האקוסטית.

תאורה טבעית

הצבת המבנה, הפתחים והחלונות במיקומים אסטרטגים יכולה למקסם את התאורה הטבעית בדירה ובכך לחסוך בבזבוז חשמל על תאורה. מעבר לכך, האור הטבעי נעים הרבה יותר לכם ואורחים שלכם.

מערכת סולארית

באמצעות פנלים סולאריים פוטו-וולטאיים, פועלות ברחבי העולם מיליוני מערכות סולאריות המייצרות חשמל נקי. איך זה עובד?בנייה ירוקה תמא 38 בית חכם, עליו מותקנת מערכת סולארית

כאשר קרינה פוגעת בחומרים מסוימים נוצר זרם חשמלי (אלברט איינשטיין היה הראשון שהוכיח זאת). פנלים סולאריים מייצרים חשמל נקי בשעות השמש. החשמל המיוצר עובר המרה לזרם חילופין בתוך רכיב הנקרא ממיר מתח אשר מזין את רשת החשמל המקומית.

במידה והדיירים יצליחו לשכנע את היזם ברכישת והתקנת מערכת סולארית הכדאיות הכלכלית של העסקה תגדל הן עבורו והן עבור הדיירים. הבעיה היא שיזמים רבים אינם מבינים בתחום זה ולכן יעדיפו שלא לקחת סיכונים מיותרים.

מערכות חימום

משאבות חום, מערכות מיזוג מתקדמות, פנלים סולאריים – אלו אומנם מערכות יקרות אך החזר ההשקעה שלהן מהיר וברמת סיכון נמוכה מאוד (אלא אם השמש לא תזרח מחר בבוקר).

בנוסף, ישנה מערכת נוספת פחות "טרנדית" למניעת אבנית המסייעת בשמירה על גופים חשמליים שונים כגון: קומקומים, מכונות כביסה ודודי השמש.

מי מרזבים

ניתן בקלות לאסוף מי מרזבים ומי מזגנים ולנצלם לצורך השקיית גינות ו/או הדחה באסלות.

חסכמים

יזמים ככל הנראה ינסו להימנע מכניסה לדירות הקיימות – משכך ניתן לחלק חסכמים לדיירים ולאפשר להם לחסוך במים. לאלו מהיזמים שכן נכנסים לדירות, אמליץ לכם להתקין מגבילי ספיקה תוך רענון הפילטרים בברזי הדירות הקיימות.

צמחייה

מדובר בחסכון אשר אינו דורש השקעה במערכת כלשהי אלא בחירה נכונה של סוג הצמחייה. שכן, הדבר יקבע יהווה נתבך משמעותי מצריכת המים של הבניין. ישנם צמחים אשר מתאימים לאקלים הישראלי וצריכת המים שלהם היא בהתאם. באתרים של משתלות תוכלו למצוא רשימות של צמחים יפים בעלי צריכת מים נמוכה להפליא. עוד על טיפוח הגינה ומערכות השקייה חסכוניות תוכלו למצוא באתר הממשלתי תחת "מדריך לחסכון במים".

חומרים

לצורך הבנייה ניתן לעשות שימוש בחומרים ממוחזרים ומוצרים בעלי תו תקן ירוק ישראלי וכך גם לשמור על איכות הסביבה וגם לתרום לכלכלת המדינה.

לסיכום, אם אתם מתכננים להיכנס לפרויקט תמ”א 38, דעו כי תוכלו להרוויח הרבה מעבר לחיזוק ושיפוץ הבניין שלכם. עליכם להתעקש על הדברים הנכונים מול היזם וכך, להפוך את הבניין שלכם לירוקים וידידותיים לסביבה. כולם ירוויחו – אתם וכדור הארץ.

אולי תרצו לקרוא: בדיקות הנדסיות בפרויקט תמ"א

אין להעתיק ו/או לשכפל ו/או להפיץ בכל דרך שהי. כל שימוש מלבד שימוש אישי, יעשה באישור בכתב ע"י אפיקים 38 וכפוף לתקנון האתר.

אין באמור כדי להוות חוות דעת או ייעוץ. האמור לעיל מכיל מידע כללי בלבד וניתן כשירות לאזרח. אין האמור מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית, שכן, יש לבחון כל מקרה לגופו.

שתף/י את המאמר
Facebook
WhatsApp
Twitter
Email

מאמרים נוספים

רישוי זמין וחתימה על גרמושקה לבקשה להיתר

לא עוד חתימה על גרמושקה

כחלק מהליך התייעלות מנהל התכנון והנגשת הליכי הרישוי באופן מקוון מעתה אין צורך בחתימת בעלי הקרקע על גבי הגרמושקה (תכנית מפורטת להגשה להיתר). להורדת טופס מקוון לאישור התכניות.

צור איתנו קשר

משרד

משרד מגדל טויוטה, קומה 23

יגאל אלון 85 תל אביב

כתבו לנו ונהיה בקשר בהקדם האפשרי

נגן וידאו